Friday, December 24, 2010

Perjalanan diet saya


Minggu nie sudah 11 minggu saya mengunakan laman web thebiggestloserclub sebagai tool untuk diet saya. Saya cuma mengawal makanan berdasarkan peruntukan kalori dan bersenam. Itu yang saya buat dan tanpa pertolongan mana-mana produk kurus badan atau krim sapu. Saya tak percayakan jalan pintas dalam menurunkan berat badan sebab saya risau produk tersebut akan merosakkan organ badan dan memberi kesan jangka masa panjang. Ingatlah kawan-kawan pengeluar dan marketing people akan bercakap yang bagus-bagus tentang produk mereka....tak ada orang yang keji produk mereka sendiri tapi anda sebagai penguna yang tanggung akibatnya jangka panjangnya.

Saya catatkan perjalanan diet saya dalam blog resepidaria.blogspot.com dibawah topik diet program bagi merekodkan semua penurunan berat bermula dari week1 sehingga sekarang. Tujuan saya paparkan perjalanan diet saya adalah untuk memberikan motivasi dan semangat kepada diri sendiri serta memberikan satu cara untuk mengurangkan berat badan tanpa bantuan ubat-ubatan atau crazy diet. Saya telah berjaya turunkan berat badan lebih 8kg dalam tempoh 10 bulan serta berjaya mengurangkan ukurlilit pinggan sebanyak 14cm. Saya aktif gym jadi walaupun berat saya tidak turun banyak tapi otot-otot badan saya menjadi fit dan pejal, tidak lembik dan mengelebeh. yang paling penting stamina saya sudah kembali tinggi, saya dah boleh join balik kelas excersice seperti bodypump dan body step malah saya selalu lakukan marathon kelas dengan memasuki kelas-kelas secara berturutan tanpa rasa letih dan mengah lagi. Sebelum saya diet lutut saya sentiasa berdenjut sakit malah nak naik tangga pun tak boleh. Sekarang saya dah boleh berlari menaiki tangga sehingga ke tingkat 9 apartment saya. Saya suka diri saya yang sihat dan cergas.....apa yang lebih bermakna dari 'hadiah' ini untuk diri sendiri.

Ini saya tunjukkan diari harian diet saya didalam laman web thebiggestloserasia. Ini adalah copy dari diary saya beberapa hari lepas. Saya tak perlu tipu bila menulis diari nie sebab tak ada siapapun nak check kecuali diri sendiri. Ini diari saya dan saya perlu jujur dengan diri sendiri, kalau saya makan icecream saya tulis sebab saya perlu tahu berapa banyak lagi baki kalori yang tinggal untuk digunakan.

Anda boleh check samamada saya ada makan makanan yang bergitu terhad seperti hanya makan sebiji epal hijau sehari atau ambil produk pengurangan berat badan. Inilah apa yang saya makan.......saya makan apa saja asalkan ia rendah kalori, kurang sodium, tiada trans fat, kurang saturated fat, portion protein dan karbohidrat haruslah sebagaimana yang ditetapkan. Saya berhenti makan bila had kalori saya sudah 1500 kalori. saya juga wanita seperti anda suka coklat, kek dan manisan. Bila saya makan makanan nie, saya ambil dalam portion yang kecil dan saya akan 'bayar balik' tambahan kalori dan saturated fat yang saya ambil dengan excersice extra. Buah-buahan adalah snack saya bila menonton TV atau melayari internet. Segengam kekacang tanpa garam jadi kudapan saya bila saya terasa hendak mengunyah.



Anda hendak diet dengan mengawal makan dan hanya mengambil makanan sihat. pertama sekali anda harus tahu berapa keperluan kalori anda. Setiap orang berbeza keperluan kalori mereka berdasarkan jantina, umur, keaktifan mereka bergerak. Oleh itu jika keperluan kalori tubuh saya adalah 2100 kalori dan untuk tujuan mengurangkan berat badan maka saya harus kurangkan 500 kalori maka had kalori saya adalah 1600. Ini had saya tapi anda tidak boleh ikut had saya sebab keperluan tubuh anda berbeza. Ok inilah laman web untuk anda mengetahui kadar keperluan dan had kalori tubuh anda serta kalori makanan cuba jenguk laman web dibawah nie.

1. Berbayar  
2. Percuma
Saya tidak mengalakkan anda berdiet secara crazy diet kerana anda akan merosakkan metabolisma anda. Anda mungkin berjaya kurangkan berat sehingga 20 kg dalam 2 bulan tapi untuk berapa lama berat ideal anda itu bertahan. Jangan sesekali merosakkan metabolisma anda sbb untuk pulihkan kembali ia akan memakan masa yang panjang. Saya bagi contoh yang mudah untuk anda faham tentang metabolisma.

Tubuh anda membakar 2500 kalori sehari dengan 1 juta metabolisma bekerja untuk membakarnya. Tiba-tiba satu hari anda hendak berdiet dan anda baca kejayaan kawan anda yang berjaya kurus dengan hanya memakan sebiji epal hijau dan semangkuk sup sehari maka anda pun nak ikut. Hari pertama anda hanya makan semangkuk sup dan sebiji epal, kalori yang anda ambil adalah dalam lingkungan 500 sahaja. 1 juta pekerja (metabolisma) dalam tubuh anda amat terkejut dengan pengurangan kerja secara mendadak maka otak sebagai ketua telah memberikan amaran bahawa tubuh anda bakal kebuluran maka telah mengarahkan supaya separuh pekerja diberhentikan. Esoknya ambil ambil 500 kalori lagi maka beberapa ribu lagi diberhentikan.....selama 2 bulan anda mengamalkan diet ini, ketika ini metabolisma dalam tubuh anda mungkin hanya tinggal 200,000 sahaja lagi. Metabolisma anda berkurangan seiring dengan pengurangan mengejut kalori anda. Selepas anda berjaya dapat berat badan yang ideal maka anda pun mula makan semula. Anda lepaskan geram, anda makan macam-macam.....ingat masa nie metabolisma anda hanya 200,000 sahaja dan anda masukkan kalori sehingga 2500 maka 200,000 metabolisma tidak mampu bekerja melebihi had dan lebihan kalori ini akan disimpan di stor anda iaitu dilapisan perut anda, dibawah lengan anda, dipunggung anda dan dipaha anda. metabolisma bila sudah turun ia susah hendak dinaikkan kembali......jadi anda akan cepat gemuk dan susah hendak kurus kembali.

Oleh itu berhati-hatilah dengan perbuatan berlapar apabila sebut hendak diet. Anda tidak perlu berlapar tapi makanlah ikut keperluan kalori dalam tubuh anda. Makanlah secara sihat....anda tidak rugi.....anda bukan sahaja akan kurus dan cantik tapi anda hidup secara sihat.



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...