Sunday, December 12, 2010

Bila diet terganggu

 Siapa yang tak teringin nak makan makanan yang lazat seperti ini. Bila diet selalunya makanan seperti ini kita jauhi sebab kandungan kalorinya terlalu tinggi. Saya juga sudah lama tidak mendekati diri dengan makanan manis. Saya buat blog masakan tapi saya tak masak makanan yang sedap2 so kadang-kadang kekeringan idea untuk cari bahan untuk blog.

Tapi bila saya 'period', selalunya saya akan mengidam makanan manis macam kek atau coklat. Bulan nie saya betul2 teringin nak makan nak makan donat big apple. Bayangkan sampai termimpi-mimpi makan donat nie. Saya diet tapi tak bermakna saya kena hindari terus makanan ini. oleh kerana saya decide untuk makan juga donat nie maka saya adjust pembahagian kalori antara sarapan, lunch dan dinner. Sarapan saya hanya ambil herbalife chocolate yg berkalori 89 kalori, mid morning saya ambil secawan kopi dengan 1/2 sudu gula. Tengahhari saya makan 2 ketul donat big apple (kalori > 900 utk 2 biji) yang saya idamkan. Minum petang saya hanya minum air kosong sahaja dan malam barulah saya ambil mee sup dengan sayur dan buah sebagai desert. So kalori saya masih terkawal dan hanya terlebih sedikit dari yang ditetapkan tapi alhamdulillah ia tidak memberi kesan terhadap timbangan minggu nie sebab saya berjaya turunkan 1 kg dalam minggu ke 9 ini.


Ini satu lagi makanan yang selalu menganggu diet saya. Kelapa Pandan yang ditelah dikeluarkan dari kulitnya. Isi kelapa pandan nie berharga RM3.99 yang boleh dibeli di Tesco. Bila balik gym selalunya saya singgah sekejap ke Tesco untuk beli barang dapur tapi saya tak boleh terlepas dari lalu kat sini......nak kena ambil jugak kelapa pandan nie. Diet menu saya memang banyak kena adjust bila saya dah beli kelapa pandan nie.

Itulah kebaikan berdiet mengunakan had kalori. Kita boleh kontrol apa yang kita nak makan asalkan ia dalam lingkungan kalori yang dihadkan.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...