Saturday, December 11, 2010

Diet Soo Wincci



Gambar diambil dari Google Image

Ini adalah Soo Wincci, 50th Miss World Malaysian (2008). Saya bukan nak bercakap berkenaan dengan kejayaan beliau sebagai Miss World Malaysian tapi berkenaan dengan diet beliau yang dipaparkan dalam Majalah iSihat, Disember 2010.

Saya beli majalah nie sbb artikel Soo Wincci nie, ada sesuatu yang menarik berkenaan diet beliau. Beliau adalah seorang yang obes sejak kecil, bila meningkat remaja beliau mula berdiet untuk kurus apabila teman ibu beliau menegur samaada anak kepada ibu dan mengapa Soo nampak berbeza. Malu dengan perkara tersebut Soo mula berdiet.

Diet yang pernah diamalkan oleh beliau pada mulanya adalah Crazy Diet, iaitu dengan memakan tembikai selama sebulan sebagai sarapan, makan tengahhari, makan malam dan hasilnya beliau berjaya turunkan 15kg sebulan. Tapi crazy diet ini membawa padah kepada beliau apabila beliau tidak mampu menjamah makanan selepas itu dan asyik termuntah setiap kali makan dan disahkan aneroksia. Dia juga mengamalkan pemgambilan pelbagai pil pelangsing hanya semata-mata untuk kurus.

Penurunan berat badan dia tidak bertahan dan kemudian naik semula. Selepas itu barulah beliau berkeputusan mengamalkan diet sihat dengan menghadkan pengambilan kalori sebanyak 1200 kalori sehari dan pergi ke gym bagi mendapatkan berat badan ideal.

Soo akan makan apa sahaja dan buat pengiraan kalori terhadap apa yang disuap kedalam mulut. Apabila sudah cukup 1200 kalori, Soo akan berhenti makan. Senaman selama sejam sehari adalah wajib sepanjang proses pengurusan badan.

Ini adalah menu harian Soo

Sarapan : Susu kacang soya @ milo kosong

Lunch : Sandwich telur

Malam : Sup sayur ataupun mihun sup

Lihat, diet saya bukanlah pelik kan. Soo Wincci juga mengamalkan diet yang sama dengan saya tapi saya tak adalah sampai tahap kawal sampai 1200 kalori sbb saya bukan nak jadi ratu cantik.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...