Wednesday, December 22, 2010

Kalori dalam kuih tiram

http://resepidaria.blogspot.com/2010/04/kuih-tiramlidah-buaya.html

Kuih tiram/kuih lidah buaya nie adalah entry yang paling banyak dilihat didalam blog masakan saya. hari nie saya nak kongsikan bersama anda tentang kalori kuih tiram terutama kepada anda yang amat mengemari kuih tiram nie sebagai snack terutama ketika menonton TV. Tanpa sedar sepaket atau sebekas atau sebalang kuih tiram boleh dihabiskan.

Kuih tiram memang sedap......memang mengasyikkan bila mengunyah. Kalori untuk 150gm kuih tiram adalah 906 kalori......uhhhh tinggikan. Saturated fat pula adalah 66.8gm. Kolestrol dihasilkan oleh badan apabila kita mengambil saturated fat yang berlebihan dari keperluan badan. Kolestrol akan menyempitkan saluran pengaliran darah dan menyumbang kepada penyakit jantung. Oleh itu berhati-hatilah bila menyediakan snack seperti ini kepada keluarga anda.

Satu tabiat makan yang 'buruk' adalah makan dihadapan TV atau komputer. ketika makan kita tidak menyedari berapa banyak makanan yang masuk kedalam mulut sebab fikiran kita tidak tertumpu kepada makanan tetapi kepada cerita di TV. Dalam keadaan begini kita amat terdorong untuk mengambil snack yang berlebihan......oleh itu kepada ibu-ibu pastikan tiada snack yang tidak menyihat di ruang menonton anda. Sediakan potongan buah-buahan sebagai penganti snack. Sayangilah jantung anak-anak anda.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...