Monday, December 6, 2010

Memahami apa itu kalori

Definisi kalori adalah "Food energy is the amount of energy available from food that is available through respiration"  dari wikipedia.org. Untuk memudahkan anda memahami apa itu kalori dan mengelakkan kekeliruan tentang kalori cuba tengok contoh simple yang saya berikan ini.



Satu gelas air ini nilai kalorinya adalah 0


Air paip tadi di didihkan dan dituang kedalam cawan dan dibubuh 1 sudu makan kopi maka kalori 0 tadi telah menjadi 3 akibat penambahan serbuk kopi. Jadi kalori untuk secawan kopi kosong adalah 3


Satu sudu teh gula pasir telah ditambah kedalam kopi kosong tadi maka kalori untuk 1 sudu teh gula pasir adalah dalam lingkungan 30 kalori maka secawan kopi bersama 1 sudu teh gula bersamaan = 33 kalori.

Ini adalah bagaimana kita mengira kalori dalam makanan. Jika anda tambah susu pekat manis dalam cawan kopi anda maka kalorinya akan bertambah. 20gm susu pekat manis adalah sebanyak 69 kalori.

So anda dah tahu bagaimana kalori dikira. Terpulang kepada anda untuk menjadikan secawan kopi anda itu berkalori 3, atau 18 (1/2 sudu teh gula), atau 33 (1 sudu teh gula), atau 72 kalori ( 20gm susu pekat manis). Tepuk dada tanya selera.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...