Wednesday, August 10, 2011

Tersilap kira

 Ini adalah mug saya sering saya guna untuk minum. Bila isi dalam diari TBLC, saya selalu letakkan pengambilan air suam (tap water) sebagai 1 gelas untuk satu mug ini. Setiap hari saya paksa diri saya minum air sebanyak 8 gelas sehari (minimun) sekurang-kurangnya (jika tidak ke gym). Dalam bulan puasa lebih sukar sebab tempoh minum air adalah antara waktu bersahur dan waktu malam. Waktu sahurlah yang paling sukar sebab tempoh singkat tambahan pulak jika saya minum banyak maka setiap 5 minit saya akan ke toilet. Paling tension bila tengah drive nak pergi kerja pagi-pagi.....kat Kota damasara nie memang banyak trafik light dan jam kat jalan menghala ke Surian Tunnel so ketika tu memang mengigil tahan nak buang air kecil. tension je....tiba2 je jadi marah dan tak sabar.....sampai ofis kena lak berebut lif....aduhhhhh angin je bila lif berhenti setiap tingkat sebelum sampai ke tingkat saya iaiatu 17. Tiap-tiap pagi sepanjang bulan puasa saya alami keadaan begitu.

Pagi tadi lepas sahur, saya terfikir untuk sukat air dalam mug saya saya guna tu. 1 gelas adalah bersamaan 250ml air. Kalau minimum 8 gelas maka lebih kurang 2000ml air perlu masuk dalam tubuh kita sehari-hari. Jom tengok berapa sebenarnya sukatan air yang telah saya ambil sepanjang bulan puasa.


Ini mug Ikea yang saya sering guna (ini je yang ada kat umah tu....kalau tetamu datang ramai-ramai....memang masalah sbb ada 4 ketul mug aje)

Rupanya 1 mug tu mengandungi 400ml air. Jadi sebenarnya saya dah ambil 8 mug (termasuk milo) X 400ml =3200ml. Saya dah ambil 3200ml air dalam sehari sepanjang bulan puasa. jadi mulai sahur esok tak perlulah saya paksa diri minum 3 gelas air. Selesailah masalah saya yang asyik nak buang air kecil setiap 5 minit selepas sahur. Saya cuma perlu minum 1 mug milo dan 1 mug air suam.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...