Tuesday, August 2, 2011

Ramadhan 1

Hari pertama ramadhan......dah berazamkan untuk menjadikan ramadhan nie satu platfom untuk memulakan semula regim diet yang telah beberapa bulan saya tinggalkan.

Diet dibulan ramadhan tidak berbeza dengan diet biasa cuma perubahan dari segi masa makan dari 6 kali makan kepada 2 kali sahaja....jumlah pengambilan kalori adalah sama iaitu 1500 kalori. Pemakanan yang betul ketika sahur diperlukan bagi memastikan ia membekalkan tenaga untuk menghadapi seharian tempoh berpuasa. Oleh itu ketika sahur, pengambilan makanan yang lambat dihadamkan seperti oat, gandum, beras perang amat penting. Ini adalah kerana ia mengandungi kandungan serat yang tinggi dan ia mengambil masa selama 8 jam untuk dihadamkan.

Ini adalah makanan yang saya ambil untuk puasa yang pertama

Sahur

Milo bersama susu HL  - 1 cawan                 238 cal
Nestle Fitnese Honey & Almond cereal         170 cal
3 ulas kurma                                                  122 cal
3 cawan air masak

Iftar

3 ulas kurma                                                122 cal
Jus apple pure (tanpa gula atau air)                 43 cal
2 cawan air masak

Makan Malam

Nasi putih  (1/4 cwn)                                    99 cal
Sup Ikan Haruan (1 mangkuk kecil)            136 cal
Sayur kuchai goreng bersama telur              300 cal
1 gelas air suam

Makan tengah malam

1 biji buah naga                                          90 cal
1 gelas air suam                                           

Pengambilan kalori adalah sebanyak 1320

 
Untuk sahur saya memang sudah biasa mengambil cereal atau oat dari dulu lagi jadi memang tiada masalah sebab memang saya akui....ia mengenyangkan dan saya tidak terasa lapar sangat. Cuma yang jadi masalah adalah untuk menghabiskan 3 gelas air kosong pada waktu sahur. Sebelum makan sahur satu gelas....lepas makan 2 gelas lagi. Kesannya.....saya ulang ke toilet setiap 10 minit sampaikan masa drive nak pergi kerja pun tambah pulak jam kat kota damasara tu masa nie tension sangat-sangat sebab tak tahan nak terkencing. Sampai je kat depan pintu ofis.....berlari masuk toilet dulu sebelum punch in. Inilah perkara yang paling saya menyampah kalau minum air banyak masa sahur.....tak minum tak boleh sebab air kena cukup 8 gelas sehari.

Bila iftar, saya ambil kurma dan minum jus buah. Jus buah nie saya masukkan dalam mesin pemerah jus 5 minit sebelum berbuka. So memang keluar jus yang segar dan tanpa penambahan gula atau air. Lepas tu saya minum 2 gelas air suam kemudian sembahyang maghrib. Rehat seketika sebelum makan malam. Selepas makan malam dan terawih.....inilah saat-saat yang paling sukar sebab saya terlalu teringin nak makan makanan manis. Perut masih terasa lapar......terbayang-bayang donat frozen yang saya buat sebelum puasa. Memang saya akui masa nie saya tak senang duduk.......asyik bangun dan menuju ke pintu peti ais untuk ambil dan goreng donat tu tapi keazaman masih kuat saya tahan jugak. Dugaan sungguh.....

Sebelum tidur saya makan sebiji buah naga dan minum 1 gelas air lagi.Alhamdulillah hari pertama diet saya berjalan lancar.....bukan senang nak diet dibulan puasa sebab makanan penuh dikeliling kita. Sebab itu saya jauhi pasar ramadhan dan masak sendiri. Jika pergi pasar ramadhan dalam keadaan lapar.....memang makanan melambai-lambai suruh kita beli sebab semua nampak sedap. Puasa nie saya cuba jauhkan makanan manis dan bergoreng......satu perkara yang paling sukar nak buat.....puasa pertama berjaya tapi belum tentu esok akan berjaya.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...