Wednesday, August 10, 2011

Ramadhan 9

Hari Selasa iaitu semalam, saya tidak masak sendiri sebaliknya pergi ke Pasar Malam Paya Jaras. Hari sabtu nie ada tetamu yang akan datang berbuka puasa dirumah so petang semalam saya kenalah cari barang-barang untuk dimasak nanti. Setelah selesai shopping barang mentah, saya cari jaudah untuk berbuka sebab dah lewat untuk balik rumah dan masak. Saya beli 5 ketul tepung pelita dan sebungkus laksa penang. Mujur saya mampu kawal nafsu nak beli semua makanan kat pasar ramadan tu....semua kuih kegemaran saya ada kat situ tepung bungkus, kuih koci, lopes, pengat pisang.....wahhhhh masa tu tawaf 2/3 kali kat depan gerai tu tapi hati kata 'jangan.....beli sejenis kuih saja' sebab tu saya beli tepung pelita paya jaras (kononnya ia dikatakan paling sedap).

Barang banyak kat tangan, kiri kanan penuh plastik yang mengandungi ayam, ikan, sotong, sayur, buah-buah, makanan berbuka. Masa tu saya tak sedar yang saya letak bungkusan kuih pelita terbalik sbb banyak sgt barang nak kena pegang. Sampai kat rumah, tak perasan lagi....bila nak berbuka lepas makan kurma dan minum air....huhhhhh berkobar-kobar nak makan tepung pelita....bukak plastik bungkusan ohhhhhhh tidak tepung pelita saya dah tak nampak rupa.....isi dalamnya tumpah habis atas plastik.....sedihhhhhhh....buang terus kat dalam tong sampah.

Mujur laksa penang nie sedap so tak adalah terkempunan sangat malam semalam. Saya goreng telur sebagai tambahan gravy kat laksa nie. Jadi kalori yang diambil seharian semalam hanyalah 1200 sahaja.






No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...