Monday, August 1, 2011

Berat badan saya naik kembali

Lama betul saya tidak up date blog nie. Senyap saya dalam mengupdate blog ini adalah disebabkan saya ketika itu telah tersasar jauh dari amalan diet yang diamalkan sebelum ini. Saya mula meninggalkan perkara-perkara asas dalam diet.....saya mula makan tanpa mengira kalori kerana ketika itu saya sudah mula selesa dengan berat yang diperolehi.

Kerjaya saya seringkali menyebabkan time makan terbabas terus......seringkali terpaksa ambil heavy breakfast sebab time makan tengahhari yang tidak menentu.....selagi tidak siap tugas di lokasi kejadian maka kami tidak boleh meninggalkan tempat tersebut sebab itu kami perlu ambil heavy breakfast.  Makan tengahhari kadang-kadang dalam jam 3-4 petang...... ketika ini perut sudah amat-amat lapar jadi memang banyaklah yang dimasukkan dalam pinggan.....dalam hati berkata "tak pe dah dapat berat idea....apa salahnya makan lebih sikit".

Konsep 'apa salahnya' akhirnya memakan diri saya. Laman web thebiggestloser jarang-jarang dijenguk lagi.....follow menu....jauh sekali. selain tugasan luar....saya juga banyak berkursus. Faham-faham sahajalah kalau berkursus dan duduk di asrama. Jika sebelum ini waktu malam tidak makan tapi bila berkursus jika rakan ajak makan kat luar.....wah ikut saja.

Inilah hasilnya kealpaan saya selama beberapa bulan yang lepas......kesenyapan saya dari blog ini menunjukkan saya tidak mengamalkan diet saya lagi.......sebab itu saya senyap dari menulis sebab saya sudah tidak ada idea.....macam mana nak ada idea jika diri sendiri dah terbabas jauh.


wah!!!!!!!!!!......lihatlah betapa banyaknya berat badan saya naik semula. Dari 66.8kg pada 27/02/2011 telah naik kepada 72.2kg pada 30/07/2011.......naik 5.4kg tuuuuuuuu. Sebelum nie saya tak perasaan sangat.....yelah sebab seluar jean still longgar tapi bila nak beli baju raya readymade minggu lepas barulah tergangga mulut......mak aiiiiiii tak muat saiz M.

So sempena bulan ramadhan yang mulia ini saya bertekad untuk kembali semula kepada tabiat diet asal. Puasa sepanjang hari ini seringkali kita rosakkan dengan berbuka secara berlebihan.......insyaallah puasa kali ini saya berazam untuk berdiet. Nanti saya akan paparkan menu diet saya sepanjang bulan ramdhan dan hasilnya setiap minggu. Doakan diet saya berjaya.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...