Thursday, August 11, 2011

Ramadhan 10

 Menu hidangan untuk berbuka pada hari puasa ke 10 nie adalah simple sangat-sangat. Nasi putih bersama sayur petola masak air, ikan kembong goreng dan sambal tomato. Sedap makan macam nie sampai terbabas sehingga menambah nasi lagi sedikt jadi nasi ambil lebih semalam.

Dekat ofis saya nie, rakan-rakan sekerja (wanita) tengah mengamalkan diet protein sahaja iaitu makan lauk sahaja dan tidak ambil kabohidrat seperi nasi, tepung gandum, pasta dll yang berkaitan dengan kabohidrat. Ini adalah program diet yang melibatkan satu produk pelangsingan badan yang dibeli oleh mereka. Satu tin minuman kesihatan itu berharga lebih RM100 untuk tempoh seminggu. Mereka ajak saya join, mereka kata "kalau u amalkan diet guna cara nie mesti u boleh turun lebih 2 kg seminggu sebab u nie orang yang sangat berdisplin". Tertarik.....pada saat awal ye memang tertarik....tapi bila fikir sampai bila nak dikorbankan kabohidrat tu. yang paling tak sanggup adalah untuk keluarkan duit beli produk. Kawan saya kata "kalau u ambil produk nie....u nak makan ayam seekor pun tak pe asalkan jangan ambil nasi dan makanan yang melibatkan gandum". Tak pelah....saya selesa dengan cara makan macam nie......saya bukan nak berdiet sahaja tapi nak makan secara sihat lengkap dengan semua sumber nutrition yang diperlukan badan.




Pengambilan kalori saya pada petang nie di rosakkan oleh Kuih cara manis durian ini. Buat 12 biji, kalau tak makan semua nanti sapa nak makan kan so tuan punya blog nie pun makanlah semua. Kalori sebijik kuih cara nie 31 kalori sebab tambah durian kalau 12 maka dah 372 kalori. Haiii rosak kalau asyik rajin nak buat kuih bila berbuka, tak buat teringin sangat-sangat. Resepi cara nie boleh didapati diblog saya resepidaria.com.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...