Thursday, January 6, 2011

Blogwalking

Saya mintak maaf sebab lama tak up date berkaitan dengan diet terutama diet saya sendiri. Untuk 2 minggu yang lepas, angka di mesin penimbang saya tidak bergerak. ia berada disatu nombor dalam tempuh 2 minggu berturut-turun. Ia buat saya sedikit kecewa dan bila itu yang berlaku maka saya semak balik MyDiary di TBLC dan dimanakan silap saya.

Masalah utama dalam diet adalah semangat.....kadang-kadang semangat kita pudar, motivasi kita menurun, displin kita sedikit terganggu. Mr Diary menunjukkan bahawa saya mula 'kurang displin' dalam 2 minggu yang lepas. Salah satu nasihat yang saya terima dari TBLC, hadiahkan sesuatu kepada diri sendiri atas kejayaan menurunkan berat badan sehingga 8 kg dalam tempoh 3 bulan. Diri kita perlukan sedikit motivasi. Diri saya berhak untuk dihargai atas usaha dan kerja keras yang saya lakukan so saya ingat nak membelikan sesuatu untuk diri saya sendiri maybe baju baru....yehhhh hujung minggu nie gi shoppinglah.

Kadang-kadang bila saya kebosanan terutama sekarang awal tahun, banyak report kena hantar kat boss, banyak kertas kerja kena siapkan sebelum aktif kembali untuk tugasan luar. Time banyak kat bilik mengadap komputer, sekali sekala saya buat juga blogwalking. Saya suka baca blog salam2benua, baca tulisan LG....tulisan dia bersahaja dan menarik. This week ada satu entry beliau yang menulis berkaitan dengan komen Guest dan saya tertarik pada ayat akhir guest tersebut 'lucky u kawin mat saleh'.

Saya bukan hendak komen berkaitan dengan entry beliau tapi saya tertarik dengan pernyataan guest 'lucky u kahwin mat saleh'. Jangan sesekali membandingkan hidup kita dengan orang lain. You have no idea what their journey is all about. Saya ada kawan yang berkahwin dengan lelaki cina. Satu hari ketika dipantry ofis, saya, kawan yg berkahwin dengan cina nie dan seorang ofismate yg saya namakan Tipah. Si Tipah kata ' U bertuahlah dapat kawin dengan cina', My fren pelik dengan pernyataan Tipah dan saya menyampuk " Tipah, lelaki tetap lelaki tak kiralah apa warna kulit mereka, mereka tetap mempunyai ego mereka sendiri. yang membezakan mereka adalah cara didikan dan budaya persekitaran mereka bukan bangsa @ warna kulit. Lelaki melayu, India, Cina, mat saleh ke....sama saja". My fren tengok saya dan kata 'hebat jawapan kau'. Sebenarnya jawapan tu terkeluar selepas saya baca pernyataan Sarimah Ibrahim bila ada seorang wartawan tanya beliau ' Seronok tak kahwin dengan mat saleh". That jawapan yang Sarimah bagi (lebih kurang lah...tak adalah saya copy statement dia bulat2). So friend, janganlah mambandingkan hidup kita dengan hidup orang lain. Envy is a waste of time. You already have all you need....jadilah manusia yang bersyukur. My fren yang berkahwin dengan cina niepun ada dugaan yang dihadapinya. Bila dia balik ke rumah mertua time raya cina, dia terpaksa tanggal tudung sebab mak mertua dia tak bagi masuk rumah kalau bertudung. Seksanya dia diawal perkahwinan dulu nak memujuk keluarga mertua. So sebenarnya anda amat bertuah berkahwin dengan sesama bangsa sebab tidak menghadapi situasi begini dan anda lebih bertuah dari saya yang tidak bersuami nie so bersyukurlah hehehe......ayat terakhir tu yang tak tahan tu. Dan jangan bersimpati dengan saya sebab saya dah ada semua yang saya kehendaki dalam hidup......saya bersyukur untuk itu.

Dalam blogwalking saya juga saya terbaca entry menarik dari blog Catz iaitu http://catzscafe1.blogspot.com/2011/01/jonah-nak-kurus-episod-1.html. Cuba baca entry beliau nie. Semasa saya baca, saya asyik dok kira kalori Jonah dalam sehari dan kemudian saya ketawa sorang-sorang. Ada beberapa blog lain yg saya jenguk dan timbul satu persoalan yang saya akan bincangkan iaitu adakah makanan sihat itu sama dengan diet. Orang selalu kaitkan kalau diet kena makan makanan sihat. Kalau makan makanan sihat bererti dia diet. Betul ke ?????. Nanti saya kupaskan persoalan nie dalam entry seterusnya.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...