Friday, January 20, 2012

After Thomas-Kisah kanak-kanak autistic

 Autisme.....sebenarnya saya tidak pernah mengetahui apa itu autisme. Melalui facebook saya berkenalan dengan seorang rakan. Daripada beliau saya mengetahui apa itu autisme. Bila mengetahui bahawa anak beliau autisme maka saya mula mencari maklumat berkenaan autisme di internet supaya bila berbual dengan beliau, saya tidak tersalah cakap.

Semakin lama saya mengenali rakan ini....semakin saya kagum dengan sifat seorang ibu kanak-kanak autisme. Kesabaran yang tinggi amat diperlukan dalam menjaga anak-anak ini. Saya yakin bila Allah menguji beliau dan suami dengan kehadiran anak autisme ini dalam hidup mereka....Allah mengetahui bahawa mereka adalah manusia yang hebat.


Saya baru sahaja selesai menonton After Thomas dan saya ingin kongsikan filem ini dengan anda. After Thomas adalah kisah anak autisme. Nicola dan Rob, pasangan suami isteri yang memiliki anak autisme yang berusia 6 tahun bernama Kyle. Kyle hidup dalam duninya sendiri....sentiasa sendirian dan merasa selamat dan secure dalam dunia autisticnya. Kyle amat takut akan perubahan....beliau akan menjerit-jerit, mengamuk dan kadang-kadang memukul dan melukakan Nicola. Bukan mudah untuk mengawal kanak-kanak autisme. Nicola dan Rob bertuah kerana memiliki ibu dan bapa yang memahami dan sama-sama menjaga Kyle walaupun orang lain tidak memahami keadaan anak autisme dan menganggap sebagai 'buruk perangai' disebabkan selalu mengamuk.


Filem ini adalah kisah benar....dan yang pasti Nicola dan Rob berjaya menbesarkan Kyle. Saya galakkan anda menonton filem ini....filem yang baik untuk kita semua memahami apa itu autisme. Kepada ibubapa anak autisme....saya kagum dengan kesabaran anda...anda hebat.





Pelakun kanak-kanak ini memang cukup berbakat dalam melakunkan watak kanak-kanak autisme. Bila anda lihat lakunan beliau....anda akan tertanya-tanya bagaimana beliau boleh menjiwai watak tersebut dengan begitu baik sekali.


Jika anda berminat untuk menonton filem ini....silalah ke Sini

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...