Wednesday, February 9, 2011

Kurus tanpa ubat

Masa balik cuti tahun baru cina yang lepas, my family memang agak terkejut tengok saya dah kurus sikit. cewah memang seronok rasanya bila orang dok kata kita kurus.....terluka hati kalau orang tegur kita gemuk kan. Bila orang tegur kita kurus....memang senyum jelah memanjang. Agaknya kan mak saya nie dok cari peluang je nak tanya macam mana saya kurus. Malam sabtu, masa dok makan sandwich gulung sosej yang dia buat sambil tengok TV yang kebetulan pulak masa tu disiarkan kisah badang wanita (wanita bina badan). hempeh betullahhhh..... masa-masa nielah dia nak siarkan cerita tu.

Mak saya tanya 'hang ada ambil ubat apa-apa ka nak kurus nie'. Saya jawap 'tak lah orang jaga makan je'. mak saya tak percaya....dia tanya lagi 'hang cakap betul-betul, jangan tipu mak. mak tak suka hang makan ubat-ubat nie....nanti sakit sapa nak jaga hang. hang tu dah lah dok sorang". Ishhhh lah macam mana nak cakap yang saya ni jaga makan dan senaman, pergi gym. Dah lah dalam TV (majalah 3) tunjukkan badan wanita bina badan, mak saya dok komen yang dia tak suka perempuan badan macam tu. Kalau dia tau yang anak dia nie pi gym....huhhhh panjanglah ceramah dia malam nie. Saya dah 4 tahun aktif di gym tapi saya tak pernah beritahu sesiapa dalam keluarga saya. Mereka tidak bersikap terbuka lagi.....bagi mereka gym adalah tempat untuk bina badan (tempat lelaki). Samalah ceritanya bila saya sebut yang saya menginap di hotel. Dia tanya saya pergi dengan sapa. Saya bagitahu rakan-rakan sekerja. Muka dia berubah sebab bagi dia hotel tu tempat maksiat hahahaha sabarjelah saya masa tu nak terangkan pada dia. Saya nie berkerja di bidang 'lelaki', rakan sekerja saya kebanyakannya lelaki.....jika ada tugasan luar memang kena ikut mereka. Alhamdulillah sekarang dia dah faham. Cuma jika bila dia tahu saya bertugas di luar dan tempat tu pulak agak 'mencabar sikit' dia akan telefon banyak kali. takut sangat saya kena tembak.

Saya nak fahamkan mak saya, gym tu macam mana memang problemlah sikit. Lain kalilah saya beritahu dia. Jika anda lihat sesiapa pun memang susah nak percaya bahawa kita boleh kurus hanya dengan jaga makan dan bersenam. Mentaliti kurus perlu ambil ubat atau ubat sapu pecah lemak dan macam-macam ubat lagi memang tebal dalam fikiran orang kita. Sebab itulah yang disogokkan oleh syarikat2 yang jual ubat-ubat nie.

Jika anda menonton Majalah 3, malam sabtu lepas berkaitan dengan badang wanita nie, anda janganlah ingat bahawa bila kita pergi gym dan angkat berat maka badan kita akan jadi seperti itu. Bukan ye.....dalam badan wanita tiada hormon testosterone yang boleh menaikkan muscle. Hanya lelaki yang ada hormon ini sebab itu lelaki lebih mudah kurus dan terbentuk muscle mereka berbanding wanita. Dalam seminggu saya join kelas angkat berat (body pump) sebanyak 2 kali. Latihan angkat berat nie lebih kepada weight training dan ia berbeza dengan latihan body building atau muscle building. Wanita bina badan menjalani latihan body building dan diet mereka pun berbeza. Saya masuk kelas body pump tu sebab saya hope (beranganlah ye) dapat badan macam gambar kat bawah nie.


atau macam Jessica Biel nie. Jessica Biel mempunyai bentuk badan athletic build. Berangan ajelah tak taulah boleh dapat ke tidak badan macam nie kalau setakat angkat berat seminggu 2 kali pastu angkat pulak hanya 15kg-20kg sahaja.....memang boleh berangan ajelah.

1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...