Monday, February 14, 2011

i'm coming back to diet program

Bulan-bulan yang lepas......saya betul-betul rosakkan diet saya. Perjalanan diet jadi tunggang terbalik, sekejap turun sekejap timbangan naik mencanak. Dalam 2 bulan yang lepas....emosi saya amat-amat terganggu. Saya gagal mengawal emosi.........saya jadikan makanan manis seperti coklat dan ais cream sebagai penenang akibatnya berat badan saya mendatar sahaja.......tak turun dan tidak naik. Selama 5 minggu berturut2 tiada penurunan berat badan. Semalam saya buat timbangan, berat saya naik 0.4 kg....ukuran waist bertambah 2 cm. Saya terkejut sangat.

Lepas buat timbangan diwaktu pagi, petang saya pergi ke The Curve untuk cari sedikit barang. Singgah sebentar di Cosway sebab nak beli special mop. Ms Wong, tokey kedai Cosway yang memang kenal lama dengan saya dan saya pun selalu lepak kat kedai dia. Dia tegur saya ' u nampak betul-betul slim sekarang.....look nice". Kata-kata dia buat saya sedikit gembira selepas kecewa dengan timbangan. Saya decide to start back......or coming back to my diet program. Saya takan biarkan emosi ganggu saya lagi.......saya takan biar 'musuh' saya menang dengan membiarkan diri saya menderita. This morning ketika dalam kereta untuk pergi kerja.....saya dengar lagu nie.


I’m coming home
I’m coming home
Tell the World I’m coming home
Let the rain wash away all the pain of yesterday
(sorrylah setakat nie je yang saya ingat hahahahah....saya google cari lirik lagu nie dan nama penyanyi tapi tak jumpa)

So i'm coming back to my diet program. saya akan cuba capai target ke 2 iaitu 64kg sebelum akhir Mac. That my promise......saya akan usahakan. I can do it. Saturday morning, seorang gym instructor tiba-tiba tegur saya " u are very hardworking person.....i always see u at gym doing cardio and join classes".Saya seorang yang nekad.....bila saya kata saya nak buat saya akan buat bersungguh-sungguh tapi saya juga seorang yang sangat rapuh......saya tak tahan tekanan....bila saya tertekan saya akan cari makanan dan makan....makan.....makan.

Tindakan pertama saya bila dah balik semula ke diet program

1) Bawa bekal dan makan kat dalam bilik sendiri sebab kalau makan kat pantry.....tangan saya gatal nak ambil makanan rakan-rakan sekerja yang lain. Makanan mereka menarik u....aduhhhh tak tahan godaan.

Saya nak perkenalkan bekas bekalan saya. La Gourmet thermalware, hadiah percuma masa beli peti ais kat Harvey Norman tempohhari. Saya suka bekas nie sebab saiznya betul-betul ngam dengan portion makanan yang patut diambil bila diet.




Sarapan saya - Instant oat + 1/2 madu + 1/2 cup HL milk. Hidangan ini mengandungi 231 kalori. Instant oat hanya 1/2 cawan atau seberat 44gm sahaja. Oat mengenyangkan dan anda boleh letakkan kismis, potongan buah-buahn campur, kekacang dll supaya oat anda menarik. Saya tak suka makan oat yang dimasak atau dimasukkan air panas......tekak saya tak boleh terima. Bekas putih tu kecil saja hanya separuh dari panjang pen.



Ini pula bekalan lunch saya untuk tengahhari ini. Nasi tu hanya 1/2 cawan dan ia betul2 muat dalam bekas tu. Sesuai sangat. sayur je terkurang sikit.....sayur harus 2 bekas sebesar diatas dan lauknya adalah ikan masak asam pedas. Hidangan nie semua kecuali sayur, saya masak dinner semalam.....masak extra supaya boleh bawak lunch hari nie. Petang nie nak masak mihun sup sebagai dinner malam nie dan lunch esok.

2. Up-date myDiary setiap hari. Diary saya dalam laman web thebiggestloserclub dah tak berisi sejak sebulan yang lepas. Ikut semula menu dan excersice plan. takan culas lagi.....jika tidak saya akan malu dengan anda jika tidak capai target 64kg.  

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...