Saturday, April 16, 2011

Supaya tahu tahan lama disimpan

Saya suka masukkan tahu dalam mee atau mihun yang saya masak. Masalah bila beli tahu adalah ia tak boleh disimpan lama. Tahu nie saya beli kat pasar tani Shah Alam ahad lepas. Beli 3 ketul RM1. Saya nie masak untuk makan sorang so macam mana nak habiskan tahu nie. Ini petua yang saya buat.


Tuangkan air panas yang mendidih ke atas tahu. Biarkan air tersebut sejuk dan kemudian barulah bekas tu ditutup dan disimpan didalam peti ais. Jika anda lakukan begini, insyaalah tahu anda tu akan tahan lama.


Buktinya......ini tahu yang saya simpan tu. Petang tadi saya buat mihun goreng mengunakan tahu yang disimpan. Rasanya masih segar seperti baru dibeli. Tahu nie sudah 6 hari dalam peti ais so petua tu memang berkesan dan menjadi.

Yeeeeeehhhh mihun goreng sempoi hanya guna tahu dan fishcake sahaja. yang penting sedap ditekak saya......makan sorang sapa nak komplen kan.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...